Thursday, September 9, 2010

raya aku

Posted by norzillawatie binti zahidin at 9:54 PM
pagi raye suda bangun tolongtolong siapkan masakmasak yang perlu like kuah kacang, rendang, daging masak kicap peh sedap mak aku buat.tengs mak. tapi da pukol 1 sekarang aku stil pakai baju biasa yang salu aku pakai kat rumah. baju kurong nantilah. nak g mana pon. lagipon arini mak aku ade wat makanmakan sket kire macam open house la..jadi for sure kawankawan aku akan datang sekampung menghabiskan kudapkudapan di rumah aku. tape. marimari. beraya rumah aku.

memang raye kali ni ta seperti lazimnye sperti yang sebeumsebelum ni waktu aku kecik dulu. dulu meriah di kampung, angin sawah padi terhidu tiaptiap pagi, bunyi cengkerik tiaptiap malam akan pecahkan suasana malam disambut dengan letupanletupan meriam di tepian jalanan kampung aku. bukan itu je, bile pagi raye pulak beramairamai jalan kaki berlitupkan telekung suci untuk sujud raya kepada Allah swt atas kemenangan raya di pagi 1 Syawal. takbir bergema di pagi hari pasti buatkan aku sedih dan sayu entah kenapa. rase insaf tetap ade walaupon lepas tu aku akan wat bnda yang sama lagi. sekurangkurangnya aku ade perasaan itu. dari menjadi manusia tidak sedar diri duduk di atas makhluk pinjaman Tuhan.

lepastu masingmasing bersalaman mintakmaaf sambil menangisnangis baik yg kecik ataupon besar. jauh di sudut hati rase malu kpd Tuhan atas kesalahan yang sebelum ni dilakukan. pastu balik rumah bermaafmaafan pulak dengan sesama keluarga saudaramara sepupusepapat cucucicit moyang nenek datuk pakcik makcik mak ayah kakak abang adikadik. supaya bile sesudah bermaafan, perjalanan hidup akan lebih smooth dan hati baru berasa lega. tapi tetap tahu dosa kpd yang atas perlu kite menadahkan kerendahan diri dengan keampunan.

tapi itu dulu. sekarang lain. aku di rumah tengok tv, layan tenet, makan ape yg mak masak n layan budakbudak yang datang beraya. ye. mmg bosan. ape bole buat. diam saja. bile budakbudak datang biasalah menjadi kebiasaan. duit raya. pasti. sebb aku kecikkecik dulu pon begitu. tak tau malu datang rumah org, sampai org tu kate xpayah masuk. tros kasi dua posen. kedekot. pasti makcik tu kena kutuk sampai skrg. kot2 da kaya maybe die kasi lebih sket di zaman millennium ni.

alamak. tgok tv plak ctecte raye yang da bosan and da tengok pon sebelum ni. plz. mmg kebosanan. nak mainmain ngan adik aku plak, of kos diorang takde sebb pi beraye kat rumah orang. harap mereka baikbaik saja. bosan. nak main mercun plak takkan di waktu siang. tapi malam tadi lepas basuh kain sidai kain macam bundle banyaknye, aku g tros keluar main mercun ngan adk aku. sangat best. da macam jantan plak aku men mercon ngan diorang. haha. malam ni jom main lagi. best naknak mercun roket.

lepas ni ade petandingan karoke raye. mak suh masuk tapi xtaula. lagu ape aku nak bawak.macam taknak masuk. tahla. nanatila sembang. yela lastlast minit baru nak pk. bongok. tu la aku, pastu kalah and redha. haih bek ta payah masuk. huhu.

ni la raya aku sekarang and pasti akan datang juga akan sama seperti ini and i feel it might be getting worse. huh. aku nak ke kubur ayah esok sebb aku tadek transpot. esok baru ade dengan nabil and famili aku. tu pon kalau tak bz. last week aku ade ke kubur ayah. sumenye oke2. tapi ayah kat sana oke x? wallahuaklam. al-fatihah untuk ayah.

raya yang agak hambar and sepi.

selamat hari raye. maap zahir and batin.


0 comments:

lagu saya

Celine Dion - The Power Of Love

Powered by mp3soup.com


Get your own Digital Clock

 

ohzila lova Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea